Стартирането на блог – очаквания срещу реалност
Да започнеш блог е много често срещан съвет, на който ще се натъкнете, ако търсите идеи за започване на дейност в мрежата.
Но блогването, както много други неща – има своя „тъмна” страна; по-скоро „премълчани” истини, за които решихме да съставим този материал.
Блогването на други езици (освен английски) също може да е успешно
Мнозина хора, които желаят да започнат блог прочитат, че това може да не е непременно на английски език.
Все пак – по-добре пръв на село, отколкото последен в града, нали?
Зависи колко голямо е селото.
За това нека припомним, че Интернет пенетрацията (процентът на хора, които имат достъп до мрежата в дадена държава) в САЩ, Канада, Австралия, Нова Зеландия, Обединеното кралство е един от най-високите в света.
И процентът на сърфиращите, които търсят информация на английски език е над една трета от всички такива.
Тези огромни числа водят до закономерния факт, че има повече търсения на английски – дори и за ключови думи, които са екзотични.
Съмнявате се? Ще Ви дадем пример.
Да кажем, че имате български блог, който е посветен на кулинарията. И напишете материал, който е озаглавен: „Можем ли да ядем в индийски ресторант, ако имаме непоносимост към лютото?”. Съвсем закономерен въпрос.
Ако го напишете – в най-кратко време ще се класирате на първа позиция в търсачките.
Но колко са въобще местата в страната ни, които поднасят индийска кухня? И какъв ще е интересът? Едва ли този материал ще бъде прочетен повече от стотина пъти за една календарна година (като отчитаме само директния трафик от търсачките).
Докато подобен материал на английски би донесъл хиляди посещения, защото индийската кухня е много популярна в англоговорящите държави.
Блоговете може да получат голям трафик от търсачките
Говорихме за езиковите особености. Някой ще апострофира, че ако пък напишем материал за как да сготвим мусака (на български)или как да си сварим самогон (на руски), то ако се преборим за по-предна позиция, то пак ще получим значителен трафик от търсачките.
Така е. Ако се преборим. Тук трябва да е ударението.
Класирането на дадена информация на по-предни позиция отнема време, понякога доста време.
И изисква полагането на много сериозни усилия, които се усложняват допълнително, ако сте решили Вашия блог да е посветен на теми, които са „по-чувствителни” за Гугъл, като такива за финанси, здраве и т.н.
Блогът трябва да е хем добре технически подготвен за търсачките (но без да се прекалява; което е също предизвикателство), хем други сайтове по естествен начин да направят връзка с Вашия блог.
А това е много, много трудно.
И изисква полагането на много усилия – на чисто техническо ниво (като направата на бърз сайт, оптимизирането му на ниво цял сайт и отделна страници и т.н.), както и маркетологично ниво (привличането на връзки от други сайтове, без да се нарушават правилата на търсачките).
Блогвайте – посетителите ще дойдат
Ако сте прочетели горните два аргумента, то вече ще започнете да формирате мнение, че блогването не е така лесно, колкото казват.
Но все още се намират хора, които са попаднали под влиянието на така наречения ефект на Костнър – постройте го, те ще дойдат. Видите ли – в известния филм с Кевин Костнър „Поле на мечтите” главния герой прави игрище за бейзбол в полето. И публика идва (в края на филма).
Но не при всеки блог може да е така. Да кажем, че стартирате блог за топенето на метали в домашни условия. Голям е шансът просто да не придобиете желания трафик.
За мнозина ниши е просто по-подходящо да се направи профил в някоя социална мрежа първо и блог като дублиращ канал, отколкото само блог. Защото не винаги посетителите ще дойдат.
Блогването може да е страхотен начин за печелене на пари в мрежата
Навярно мнозина са попадали на видеа или публикации на някой голям световен език (като английския), в които блогъри споделят, че са спечелили много пари – обикновено хиляди долари за един месец.
И човек си казва: „брей, как искам да бъда на мястото на този/тази”.
Блогването е наистина страхотен начин да се печелят пари онлайн – ако се интресувате, то силно Ви препоръчваме да прочетете статии от блога във връзката „Пасивен доход”.
Но не всички блогове достигат до обема от трафик, който позволява да се печелят сериозни средства.
А и не всички пазари/начини на монетаризация печелят по равно пари.
Един утвърден блог на английски език да речем може да приема платени публикации. И да оценява тази услуга на 1000 долара.
Знаете ли, че повечето малки, регионални сайтове за новини на български могат понякога да поместят платена публикация за по-малко от 100 лв?
Същото е и при рекламата. Както и при обема на комисионните, които се получават при продажбата на даден продукт/услуга.
Не казваме, че ако се класирате на първо място за ниша като хостинг (да речем) няма да получите достатъчно средство. Пак ще може да спечелите много пари. Просто обемите на всеки пазар и ниша са различни, колкото и жалко това да се струва на някого.
Финални мисли
Целта на този материал, разбира се, не е да разубеди някой да не започва блог. Това е един страхотен начин да се изгради собствен бранд, както и да се печелят пари.
Просто желаехме да разкажем за истината – това е дейност, която не е никак лесна. И започващия трябва да е доста подготвен – със своите очаквания, с положените усилия, с желанието да се усъвършенства.