Лозенските гиганти в световния мобилен свят

Трудно е за представяне, но в една от малките улички, намиращи се в близост до Южния парк в София, се развива компания за мобилни приложения, която е световен лидер в бранша си. Начело с флагшип приложението си OfficeSuite, което към момента има над 200 млн. потребители от 205 страни, MobiSystems е в неспиращ подем – както в сферата на цифрите, така и в креативен план.

Създадена през 2000 г. от Станислав Минчев и Димитър Митев, в момента фирмата е разделена на четири отдела – технологичен, продуктов, по продажби и по операции. Начело на технологичния отдел стои CTO-то на компанията Николай Късовски (39), магистър по информатика в СУ, а директор на продуктовия отдел е Росен Благоев (40), завършил компютърни науки в АУБ. Късовски е с фирмата от 2003 г., заемайки длъжността СТО от началото на престоя си, докато Благоев е част от нея от по-малко от година, като преди това е част от офиса на Microsoft в Холандия.

Компанията започва с фокус над разработка на софтуер за тогавашните PalmOS устройства. В същата година, в която Късовски се присъединява към компанията, MobiSystems подписват договор с Оксфорд за разработката на мобилни версии на речници. „Това даде стабилен тласък на компанията и поне до 2009 година беше основният ни източник на приходи“, казва той.

През 2004 г. MobiSystems започва да разработва OfficeSuite – офис пакет за мобилни устройства, на практика алтернатива на пакета на Microsoft. Въпреки че в момента това е най-известното и доходоносно приложение на компанията, към 2009 г. то е достъпно само за PalmOS и Symbian. „Почти се бяхме отказали от разработката на този продукт – казва Късовски, – защото е голям и гълта страшно много ресурси.“

Тогава обаче, сякаш точно навреме, идва сделка със Sony, които по това време обявяват, че ще започнат да правят телефони с Android. Късовски казва: „Те обявиха, че ще правят телефони с Android, а ние можехме да им предложим офис решение. Получихме начално финансиране, което направи възможно реализирането на OfficeSuite за Android“.

Днес всички мобилни устройства на Sony идват с предварително инсталиран OfficeSuite – както и мобилните устройства на Sharp, Huawei и много други, в един постоянно разширяващ се списък, наброяващ към момента над 30 производителя на мобилни устройства – телефони, таблети и четци.

Развитието на фирмата е забележимо на множество нива. Най-очевидно от тях е ръстът в приходите – от 2012 до 2014 г. те са набъбнали от 3.2 млн. до 7.1 млн., а чистата печалба е претърпяла четирикратен скок – от 0.7 млн. до 2.9 млн. лв. Друго видимо развитие за фирмата са представителствата в САЩ и Хонконг – разширение, което спомага за удобна комуникация с бизнес партньорите на фирмата.

MobiSystems се оказва единствената българска фирма-представител на CES 2015 (Consumer Electronic Show) – годишното събиране в Лас Вегас на най-големите от всички браншове за консуматорска електроника. „Там представихме тогавашната си последна версия на OfficeSuite за Android, но освен чисто продуктово представяне – казва Благоев – целта на тези посещения е и за връзки с бизнес партньори.“ Късовски добавя към това и че „ефектът от едно изложение може да дойде много по-късно, както се случи със Sony” – контактът със Sony бива осъществен още преди 2009 г. на Symbian Smartphone Show 2007.

Портфолиото на MobiSystems към този момент се състои само от оригинален продукт, без аутсорс софтуер – „Ние сме една от много малкото фирми в България, които имат собствен продукт, който в глобален мащаб е много успешен“, казва Благоев.

„Фокусът на компанията в момента освен към OfficeSuite пада и към речниците, както и един производен на OfficeSuite продукт – File Commander, който е файлов мениджър“, споделя Късовски, който показва разнообразието от проекти, по които работи фирмата, споменавайки и други приоритетни проекти като PhotoSuite и UBReader.

Благоев добавя, че другите приложения, без да бъдат съпоставяни с OfficeSuite, се справят повече от добре сред конкурентите си. „OfficeSuite е на първо място като офис пакет в Google Play, но и по-малките ни приложения, като UBReader например, се справят – в собствената си ниша UBReader е на трето място по тегления.“

Причината за тази своеобразна диверсификация е динамичнит пазар, от който е част фирмата. „До 2009 г. основният ни източник на приходи бяха речниците, докато OfficeSuite не се върна и наложи, така че не знаем какво ще е след 5 години – казва Късовски. – Не можем да си позволим да залагаме само на един продукт.“

В момента в MobiSystems се очаква предизвикателство от Microsoft. Преди близо 15 месеца гигантът най-накрая решава да навлезе на пазара с офис пакети за Android и iOS устройства. Благоев казва: „Преди това те разработваха само за Windows Phone. Сега след смяната на CEO на компанията (Сатя Надела сменя на върха Стив Балмър през февруари 2014 г.) се промени и политиката им.“ Въпреки че Microsoft определено са по-разпознаваеми като име от MobiSystems, Благоев показва завидно самочувствие за компанията: „Много хора казват ‘вие се конкурирате с Microsoft‘, но всъщност те са новите, те започват да се конкурират с нас.“

Благоев е уверен, че ще запазят клиентите си, защото OfficeSuite е насочен предимно към ежедневния потребител, докато Windows се насочват към бизнес-клиентелата. „Ние предлагаме неща, които Microsoft никога няма да предложи – поддържаме всички облачни услуги, поддържаме PDF, стари файлове и формати. Те не го правят, защото не им е интерес“, споделя Благоев. Според него винаги ще има неща, които те ще предлагат, а Microsoft и другите компании – не.

За Късовски стремежът на компанията е това да конвертира колкото се може повече от 200-те си милиона потребители в платени такива. „В момента имаме над 1.5 млн. сваляния на платената версия“, казва той. За Благоев има и друга цел: „Мина доста време, докато завземем първото място – казва той. – Това, което върви с него, е колко са доволни клиентите, как ни оценяват в Google Play и т.н.“. Всичко това е важно за компанията и бива следено ежедневно.

MobiSystems осъзнават, че малко хора знаят, че те всъщност са българска компания. Затова за 3 март тази година, само на територията на България, те пускат безплатно OfficeSuite Premium. „Боядисахме кубчетата в бяло, зелено и червено. Искахме да направим един експеримент и се оказа доста успешна кампания“, казва Благоев.

Бъдещето на MobiSystems е както в OfficeSuite, така и в другите, по-малки приложения. Късовски споделя, че се обмисля навлизане на компютърния пазар с офис пакета. Относно сблъсъка с Microsoft на още една платформа, този път повече на тяхна територия, Късовски няма страхове, а Благоев пък е още по-оптимистичен: „Когато имаме такова приложение, с толкова потребители, това е една изключително силна платформа – казва той. – На последното изложение в Барселона имахме срещи с представители на Facebook и Twitter, които искат да си сътрудничим“.